Často se nás lidé ptají, jestli je výhodnější LPG nebo CNG. V současné době je zatím na tom daleko lépe LPG. V médiích proběhla masivní kampaň na podporu CNG, ale bohužel u alternativního pohonu CNG bylo spoustu věcí nedotažených do konce, což tento alternativní pohon prozatím pohřbilo.
Pokud si vezmeme, že do dnešní doby existuje cca 140 plnících stanic CNG v České republice oproti 900 čerpacích stanic LPG, tak zjistíme, že vlastně natankovat CNG je celkem problém a dojezd od jedné plnírny CNG k druhé může být velký problém.
Pokud jste si chtěli zakoupit vozidlo s CNG namontované již ve výrobě, tak Vám to nedoporučujeme, protože následný servis je neřešitelný. Salóny, které prodávají jednotlivé značky jsou na CNG málo proškoleny a připočteme-li k tomu, že jim tam přijede vůz jednou za půl roku, tak se není čemu divit, když Vám poruchu nejsou schopni opravit a neví co s vozidlem.
Když vezmeme finanční stránku věci, tak přestavba na CNG vychází dráž z důvodů nutnosti montáže alespoň 3 až 4 nádrží, aby byl dojezd aspoň 300 km na alternativní pohon. Nemluvě o tom, že pokud do kufru dáte 4 ocelové nádrže o celkové hmotnosti cca 200 kg, tak neúměrně zatížíte zadní nápravu, na kterou není vozidlo konstruováno. Zároveň přijdete o velkou část zavazadlového prostoru.
Co se týče nákladů na provoz, tak v současné době vychází o něco lépe provoz na pohon LPG. Pokud bychom vzali vozidlo s průměrnou spotřebou 10L/100 km (cena BA 28,5Kč/1L cena LPG 13,5kč/1L cena CNG 25kč/1 kg) tak cena za 1 km na pohon LPG je zhruba 1,55 Kč, CNG 1,69kč, benzín 2,85kč.
Když všechny tyto faktory sečteme, tak jednoznačně vyhrává LPG.
Jaký je rozdíl mezi LPG a CNG?
Pokud chceme zjistit rozdíl mezi LPG a CNG, tak je nutné se blíže seznámit s jejich složením
LPG (liquid petroleum gas - kapalný ropný plyn) je vedlejším produktem při těžbě a zpracování ropy. V nádržích vozidel je v kapalném skupenství, je těžší než vzduch, tedy při případném úniku nedojde k samovolnému odvětrání. Z tohoto důvodu je zakázán vjezd do podzemních garáží. Při jeho spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u benzínu či nafty.
CNG / BioCNG (compressed natural gas - stlačený zemní plyn či biometan) je zemní plyn či biometan (zemní plyn vyrobený z obnovitelných zdrojů či odpadů) stlačený zpravidla na min 200 bar. V nádržích vozidel je v plynném skupenství, je lehčí než vzduch, tedy při případném úniku dojde k samovolnému odvětrání. Při jeho spalování jsou produkované emise výrazně nižší než u benzínu či nafty a jsou i o desítky procent nižší než u LPG.
Takže základní rozdíl mezi LPG a CNG je ten, že LPG se tankuje v kapalném stavu a tankuje se na litry. CNG se tankuje v plynném stavu a tankuje se na kilogramy.
Vyplatí se mi?
Jestli se vyplatí přestavba na alternativní pohon LPG nebo CNG je velice častá otázka. Vzhledem k tomu, že za přestavbu je nejvyšší počáteční investice a ta se Vám vrací s počtem ujetých kilometrů, tak odpověď je jednoduchá.
ANO přestavba se vyplatí, ale těm lidem, kteří mají minimální projezd 10 000 Km ročně, protože pokud nejezdíte často a delší vzdálenosti, tak se Vám investice do přestavby může vrátit až za několik let a teprve potom začínáte šetřit.
Návratnost naší počáteční investice do přestavby si můžete spočítat ZDE